Followers

PhotobucketJom tukar link suka sama suka! TQ uol! hik3!Photobucket

Isnin, 6 Jun 2011

Tips untuk mengambil gambar guna DSLR

1. Amati Background
Kadang-kadang latar belakang itu akan menjadi lebih penting dalam suatu komposisi foto jika dibandingkan dengan latar depannya atau pusat perhatiannya. Ambillah latar belakang yang sederhana, sehingga objek utama akan terlihat lebih menonjol. Dan pastikan tidak ada unsur-unsur yang mengganggu pemandangan seperti pohon-pohon yang bergandengan disekitar kepala(subjek).
2. Lihat keluar rumah jika memungkinkan
Pada hampir setiap sudut, cahaya matahari akan menghasilkan gambar yang lebih baik dengan warna yang alami. Seperti warna kulit, jika dibandingkan dengan cahaya tiruan seperti pada cahaya lampu blitz. Blitz indoor akan menghasilkan warna yang tidak sesuai dengan aslinya dan kontras yang kasar pada background gelap.
3. Gunakan Lampu Blitz outdoor
Sinar matahari yang terang dapat membuat bayangan-bayangan, terutama disekitar wajah. Maka gunakan blitz autdoormu untuk menghilangkan bayangan-bayangan tersebut. Agar subjek tersebut cerah secara keseluruhan pula selaras dengan latar yang cerah terkena sinar matahari.
4. Ketahui Kameramu.
Setiap kamera memiliki karakteristik yang berbeza-beza. Baik lampu flashnya maupun titik fokusnya. Mulailah belajar menggunakan kamera dengan mengambil gambar dengan satu kamera tapi caranya yang berbeza-beza. Cuba mengambil gambar dengan flash dihidupkan, kemudian flash dimatikan, kemudian beri jarak 5 kaki, kemudian 10 kaki, atau close up. Dengan cara tersebut anda akan dapat mengetahui batasan-batasan dan kemampuan yang dimiliki oleh kamera anda. Dengan begitu anda akan dapat memilih cara terbaik untuk menggunakan kamera anda.
5. Dekatlah ke subjek tetapi jangan terlalu dekat.
Kebanyakan foto yang menarik adalah foto yang dapat memperlihatkan detail foto tersebut sehingga seakan hidup. Ekspresi wajah tidak akan terlihat apabila fokus subjek dari jauh. Anda juga akan mendapatkan pencahayaan yang lebih baik jika jarak anda tidak terlalu jauh. Namun jika gambar anda kabur, maka itu tandanya anda terlalu dekat dengan subjek. Dan sekali lagi saya tekankan bahwa fokus kamera anda harus selalu terjaga. Kerana subjek yang baik tidak akan menghasilkan gambar yang bagus, jika tidak fokus.
Kredit: Kaizergun Inatom


1 comments:

Yusri berkata...

wah bagus bangat info ini...sayang saya nggak ada lagi kameranya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...