Followers

PhotobucketJom tukar link suka sama suka! TQ uol! hik3!Photobucket

Ahad, 12 Februari 2012

Abakus 4:1

Tahun 2012 ni..su masih mengajar Matematik di Tahap 1 (Tahun 2 & 3)...

Tahun 2 da mula da KSSR dlm BM...ape itu KSSR, leh klik kat SINI...murid Tahun 2 LINUS pun su ajar, 'Linus Numerasi' namanya...nasib baik sorang jer! hiks3!

Tahun 3 masih lagi ada ETEMS...bahasa pengantar guna DWIBAHASA semasa mengajar...elaun masih dpt w'pun ada ura2 elaun tuh nak ditarik balik @ dimansuhkan...

Jadi bayangkan su kena ajar murid KSSR, LINUS & ETEMS sekaligus! mula2 mcm pening gak! Buat pelan2, lama2 jadi ok! hehehe!

Murid KSSR Tahun 2, 2012 skrg wajib guna ABAKUS! Semasa di Tahun 1, penggunaan ABAKUS hanya sbg BBM saje tetapi TIDAK di Tahun 2 sbb penggunaan abakus dah ada termasuk sekali di dalam sukatan pelajaran.

Rasanya ramai ibu bapa/penjaga yg tak tau tentang hal ni sbb ramai murid yg takde ABAKUS! Alahai...hari2 suruh diorg ni bawa tp tak bawa2 jugak...jenis ABAKUS tu tak kisah ape pun yg penting mesti ABAKUS 4:1.

Apa ABAKUS 4:1 tu? 4:1 tuh manik utk ABAKUS tuh. Tgk kat gambar bawah tuh! hehe...

Jangan guna ABAKUS yg jenis ni pulak ek! itu ABAKUS 5:2!!! waaaaaaaa!

Tak mawww! tak mawww! salah tuh! hahaha!

Abakus yg dijual kat kedai buku sekolah harganya RM7 rasanyer....tp su kata kat budak, kat kedai RM2 ader jual! beli jer kat situ! janji ABAKUS 4:1! Hehehe....

"Rasanya mcm nak wat tuisyen abakus sendiri kat rumah...pandai tu taklah tp bolehlah kalau nak bg faham guna abakus utk tambah, tolak, darab, bahagi & pecahan...dll...OK tak?"...

Ambil masa juga nak ajar di dalam kelas...bayangkan kalau dalam satu2 masa kelas Tahun 2 tu su ajar KSSR + LINUS + ABAKUS! Memang mabelesssslah! hahaha!
Apa yg penting nak kene kempen bg budak minat guna ABAKUS nih! Faham2 je laa, skrg kan zaman IT...IPAD...TAB..NOTE & seangkatannya! hehe...errr mak ayah pon leh join kot! kan? ni baru cadangan...masuk ke rumah baru nanti, baru nak buat tuisyen abakus nih....rasa2nya, ada tak mak ayah nih nak hantar anak diorg ek??

Ada idea @ cadangan tak utk tarik minat budak guna ABAKUS nih? Kene kerah otak nak fikir nih kan? hahaha....sabar je laa...

PhotobucketBuat yg terbaik utk anak didikku...


1 comments:

Mama Adam berkata...

Teringin juga nk anak pndai abacus...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...